چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا شد



مجلس سنای آمریکا صلاحیت چاک هیگل برای وزارت دفاع این کشور، پنتاگون، را تایید کرد.

سناتورهای کنگره روز سه شنبه (۲۶ فوریه - هشتم اسفند) با رای گیری نهایی در مورد نامزد پیشنهادی باراک اوباما، به آقای هیگل اعتماد کردند با ۵۸ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف سکانداری پرهزینه‌ترین نیروی نظامی جهان را به او سپردند.

فرآیندی که طی چند هفته جنجالی به علت موضع گیری‌های سابق آقای هیگل در زمانی که او یک سناتور جمهوری‌خواه بود ادامه داشت.

به این ترتیب او به زودی این پست را از لئون پانه‌تا تحویل می گیرد.

رئیس جمهوری آمریکا چاک هیگل را به عنوان یک جمهوری خواه نامزد هدایت پنتاگون کرد اما این موضوع مانع از مخالفت‌های جدی جمهوریخواهان کنگره با این پیشنهاد نشد.

این مخالفت شاید بیش از هر کس از سوی سناتور جان مک کین مطرح شد. کسی که زمانی از دوستان نزدیک آقای هیگل بود و البته در رای‌گیری اولیه امروز به نفع او رای داد.

جمهوری خواهان حتی رای گیری در مورد چاک هیگل را برای دو هفته متوقف کردند که با واکنش کاخ سفید روبرو شد.

آقای هیگل در دوران عضویت در سنا و در فاصله سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۹ بارها از موضع حزب خود فاصله گرفت و از جمله در مورد جنگ عراق از دولت جورج دبیلو بوش، رئیس جمهور وقت انتقاد کرد.

در سال ۲۰۰۷ در حالی که تنش ها میان ایران و آمریکا بر سر برنامه اتمی تهران اوج گرفته بود، چاک هیگل خواستار گفتگوی مستقیم با ایران شد و از دولت آقای بوش خواست به ایران تضمین امنیتی بدهد.

او همچنین منتقد لابی‌های هوادار اسرائیل در کنگره آمریکا بود.

همین موضع گیری‌ها باعث مخالفت شدید محافظه کاران با نامزدی او شد تا آنجا که گروه های مختلف آگهی‌هایی علیه نامزدی او تنظیم و پخش کردند.

اما امروز او با حمایت دموکرات‌ها که اکثریت سنا را در اختیار دارند و جذب آرای کافی از اردوی جمهوریخواهان توانست راهی پنتاگون شود.
Tags: , ,

About author

Curabitur at est vel odio aliquam fermentum in vel tortor. Aliquam eget laoreet metus. Quisque auctor dolor fermentum nisi imperdiet vel placerat purus convallis.

0 نظرات

Leave a Reply

نظرات و پیشنهادات شما در مورد این مطلب و خبر